Bilim İnsanlarının Hayatı #Richard P. Feynman

           
           Richard Feynman, hayatını fiziği öğretmeye adamış renkli kişiliği ile insanları fiziği sevdiren 20. yüzyılın en büyük fizikçilerinden biridir. 11 Mayıs 1918'de New York'ta dünyaya geldi. Feynman, kitaplarında bilime ilgisinin babasının sayesinde başladığını söylemektedir. Babası daha küçükken Richard'a çeşitli kaynaklardan bilimi sevdirmeyi başarmıştır. Daha lisedeyken çok parlak bir öğrenciydi. Ki daha 15 yaşında türev ve integrali kendi başına çok iyi anlayabilmişti. Lise sonda ise New York Üniverstesi Matematik Olimpiyatlarına katılıp bu olimpiyatta tüm soruları doğru cevaplayarak adını tarihe geçirmiştir. 
      
   Üniversiteyi ise ünlü MIT'de (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü) tamamlamıştır. Doktorasını ise Princeton Üniversitesi'nde tamamlamıştır. Doktorası sırasında Manhattan Projesinden teklif almıştır. Projede teorik fizik bölümünün başına kadar ilerlemiştir. Burada sadece fizik alanında çalışma yapmayıp aynı zamanda bir kasa açma ustası da olmuştur. Manhattan Projesi'ndeki bir anısını kendi ağzından dinleyelim:
"Bir gün beni projedeki bir asker, bir grup mühendisin yanına götürdü. Mühendisler elindeki taslakları açıp bana bir şeyler anlattı. Anlattıklarından pek bir şey anlamamıştım. Taslakta X ile gösterilen yerler vardı. Sanırım bunlar pencereydi. Ama pek de emin değildim. Vana da olabilirlerdi. Eğer ben bunların ne olduğunu mühendislere sorsam bana baştan söyleseydin ya diyebilirlerdi. Bende hiç sesimi çıkarmadım. Anlattıktan sonra düşüncelerimi sordular. Bende rastgele bir X'i göstererek bu vananın sıkışması durumunda ne olacağını sordum. Mühendislerin bana "Ya Bay Feynman ne saçmalıyorsun bunlar vana değil pencere." demesini beklerken birden birbirlerine baktılar ve benim bir dahi olduğumu söylediler. Ve odadan ayrıldılar."



    Cornell Üniversitesi ve Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü'nde profesörlük yaptı. 1954 yılında Albert Einstein Fizik ödülünü, 1965 yılında ise Nobel Fizik ödülünü kazandı. Karmaşık fizik teorilerini basitleştirebilmesiyle ünlenmiştir. Cornell'de atomaltı parçacıkların yapısını basitçe gösteren Feynman Çizelgelerini buldu.

    Richard Feynman'ın son büyük macerası ise Challenger faciasını araştıran Rogers Komisyonu'na katılması oldu. 1988'de hayatını kaybetti. Adı yazdığı kitaplarla yaşıyor.


Bizi instagramdan takip edebilirsiniz @asteroitkusagi
Yazar: Enes Ertur

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öpik-Oort Bulutu

Ay Kuşakları